تبلیغات
مجله میهن - دور کردن نگرانی‌ها با 4 تكنیك
مجله میهن
جامع ترین مجله علمی ایرانیان


بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 6 دی 1390
نگرانی

مجله میهن
: اگر نیمی بیشتر از روز را دست به گریبان با نگرانی‌ها، اضطراب‌ها و استرس‌هایی هستید كه بی‌اجازه خود را مهمان جسم و روحتان می‌كنند، باید بدانید این مهمانان دوست نداشتنی اگر بیش ازحد ساكن خانه شما باشند صاحبخانه خواهند شد و شما را از خانه شاد و پرنشاطتان بیرون می‌اندازند و چاره‌ای جز سكونت در خانه‌ای خاكستری كه مملو از غم و افسردگی است باقی نمی‌گذارند. 

اما اگر این مهمانان ناخوانده برسرتان خراب شدند غم به دل راه ندهید زیرا برای بیرون كردن آنها تكنیك‌های مناسبی وجود دارد كه كارشناسان این امر به چهار راهكار اساسی و كاربردی آن اشاره می كنند. 
اولین قدم 
اولین راه پیشنهادی استفاده از كاغذ و قلم است. این راهكار مؤثرترین راه حل است. اینجاست كه ریزترین نگرانی‌های ذهنی را باید نوشت. این حركت در كاهش شدت اضطراب فرد تأثیرگذار است. 
اگر حوصله نوشتن ندارید می‌توانید از نگرانی‌هایتان صحبت كرده و صدای خود را ضبط كنید. با شنیدن جملات ضبط شده امكان بازبینی خواهید داشت. 
اگر چه ضبط صدا بسیار تأثیرگذار است اما با نوشتن اینكه چه چیزی شما را نگران كرده است قادر خواهید بود نگرانی‌های خود را درجه‌بندی كرده و مدیریت كنید. 
گام دوم 
وقتی نگرانی‌ها و اضطراب‌های خود را می‌نویسید این شانس را پیدا می‌كنید كه با دقت نگاهی به نوشته‌های خود بیندازید و به آن فكركنید كه برای دور كردن آنها از روح و فكرتان چه كارهایی می‌توانید انجام دهید، این امر به شما كمك می‌كند نگرانی‌های اغراق‌آمیز خود را یافته و برای مهار آنها راهی پیدا كنید. 
گام سوم 
مرحله سوم مرحله برنامه‌ریزی است، این بخش به شكستن چرخه نگرانی‌ها كمك می‌كند. هر چه ناراحتی‌ها و اضطراب‌ها افزایش پیدا كند تصور می‌كنید كه كنترل این فضا از دست‌تان خارج شده است و این رها شدن در چرخه نگرانی شما را هر روز بیشتر در این فضا غرق می‌كند. در این مرحله است كه باید از نوشته‌های خود برای حركت عملی كاهش نگرانی‌ها و اضطراب‌ها كمك بگیرید. 
نگرانی‌های خود را لیست‌بندی كنید، سپس اولویت‌بندی كرده و در مورد هر بخش به‌طور دقیق فكركنید؛ فكر در مورد اینكه حل كدام بخش در آرام شدن ذهن بیشتر مؤثر است. این راه‌حل باعث می‌شود كه در طول مسیر حتی بعضی از مشكلاتی كه به نظر حل آنها سخت و غیرقابل انجام است حل شده و بهبود اوضاع ایجادكننده آرامشی است كه نشأت گرفته از حسی است كه از توانمندی خود در حل مشكلات یافته‌اید. آنجاست كه درخواهید یافت تمركز مستقیم روی نگرانی‌ها و اضطراب‌ها بوده است كه توانتان را كاسته و نیروی‌تان را برای حل مشكلات از بین برده بود. 
اولین نشانه‌های اضطراب و نگرانی طولانی‌مدت بر پوست و بدن خود را نشان می‌دهد سپس باعث درد و تنش‌های عضلانی می‌شود. با بروز این علائم مهم‌تر از هر كاری رسیدگی به خود است. وقتی نگرانی و اضطراب به شما وارد شده است همان ابتدا باید آرامش را به خود بازگردانید و فضایی مناسب برای بررسی موضوع ایجاد كنید. اكثر افراد از انقباض عضلات خود كه ناشی از فشارهای روحی است بی‌خبر هستند دراین شرایط باید درازكشیده و عضلات خود را شل كنید، سپس كم كم ذهن خود را از نگرانی و شوك ناشی از این اضطراب‌ها كه سعی درآسیب رساندن به بدن و روحتان دارد رها كنید. 
در این شرایط در نقطه‌ای راحت نشسته چشمانتان را ببندید و 5 دقیقه تنفس عمیق كرده و سپس از دهان خارج كنید، 5 مرتبه این حركت را به آرامی انجام دهید بعد ازآن عضلات خود را به آرامی آزاد كنید این حركت را از پاها شروع كنید سپس عضلات نشیمنگاه، بازوها، دست‌ها، انگشتان، گردن و صورت 10 دقیقه در حالت رها شده عضلانی روی صندلی بنشینید و در این مدت نفس عمیق بكشید. در این لحظات افكار تلخ را ازخود دور كرده وبه مسائل شیرین فكر كنید، استشمام بوی خوش و نوشیدنی در این شرایط بسیار مؤثر است. 
گام آخر 
اگر در روزهای پرتنش بسر می‌برید، اگر روزهای پراضطراب و پردغدغه‌ای را پشت سرمی‌گذارید در كنار همه این راهكارها بهتر است در میان شلوغی زندگیتان هرچه زودتر برنامه یك سفر را طراحی كنید. گوش سپردن به آواز پرندگان، امواج دریا و حضور در مكانی شاد نگرانی‌ها را برای مدتی هم كه شده به عقب می‌راند و آنجاست كه باید به یاد آوریم در آن آرامش كاغذ و قلم را برداشته یا ضبط صوت را كناردستمان بگذاریم و تكنیك‌های این گزارش را مرور كنیم.

زهرا بختیاری 
مجــــله میهــــن





طبقه بندی: مهارتهای زندگی، 
برچسب ها: چگونه نگرانی را از خود دور کنیم؟،
ارسال توسط سردبیر
آرشیو مطالب
نظر سنجی
مجله میهن را چگونه ارزیابی می كنید؟





528 رای
صفحات مجله
پیوند های روزانه
پربازدید ترین ها
خبرنامه مجله

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید

Delivered by FeedBurner

محصولات مجله